Kamerplanten

cactussen in gemberpotjesHet zal bijna niemand van jullie ontgaan zijn maar er is al een tijd een flinke kamerplanten revival, jawel de kamerplanten uit mijn jeugd zijn weer helemaal terug. Ik herinner mij nog goed dat een grote muur in mijn ouderlijk huis, met van die hoge plafonds, helemaal begroeid werd door één enorme gatenplant oftewel Monstera. Toen vond ik dat heel gewoon, je zag het overal, maar nu zou men daar een moord voor doen, zo’n hele begroeide wand!
Ik moet eerlijk zeggen dat ik nooit zo van planten binnenshuis heb gehouden, in ieder geval heb ik mij altijd meer gericht op tuinplanten en als ik dan al eens een poging deed hielden mijn kamerplantjes het nooit lang uit, ik vergat ze water te geven, óf gaf juist weer teveel waardoor de aarde en de plant weg begonnen te rotten.
Airplant Jelly fishWat mij betreft is dus minimale verzorging maximaal effect voor binnenplanten de boodschap. De Jelly fish luchtplantjes die ik al anderhalf jaar bij Hutspot verkoop zijn ook heel makkelijk te verzorgen, één keer per week sprayen met water en that’s it!
Vorig jaar Kerst kwam ik op het idee om kleine Sparretjes en Dennetjes met wortels en al in een vaas te zetten. Ik haalde jonge boompjes (van eigen kweek) heel voorzichtig met wortel en al uit de grond en zette ze in transparante vazen op water waardoor je de wortels mooi kon zien. Ik vond dat er zo leuk uitzien dat ik verder ben gaan onderzoeken welke planten óók op deze manier zouden kunnen leven. den-in-vaasDe term Hydroponie kwam al snel boven gegoogled… planten die hun voedingsstoffen uit water halen en geen aarde nodig hebben. Ze groeien in de streken waar zij vandaan komen ook met hun voeten in het water. Een hele leuke bijkomstigheid is ook nog eens dat je deze planten nooit teveel of te weinig water kan geven, bij kamerplanten gaat het daar nou juist vrijwel altijd verkeerd, én ze schijnen veel minder last te hebben van ziektes die vaak door aarde worden veroorzaakt, denk bijv aan schimmels of wortelrot.
Klinkt dus behoorlijk ideaal en bovendien vind ik het transparante en ijle voorkomen van planten in glas ook nog eens heel erg mooi om te zien. Kamerplanten in een glazen vaas nemen optisch minder plaats in. Niet alle kamerplanten kunnen overigens op deze manier leven maar inmiddels heb ik een lijstje samengesteld van planten die het zeker een tijdje zullen uithouden. Ik heb gelezen dat er planten zijn die op deze manier al vele jaren succesvol gedijen. rooting-in-water
Verzorging:
Ververs het water 1 x per 3 á 4 weken, dus even een weekje weg, geen enkel probleem!
Je kan kraanwater gebruiken maar mineraal- of bronwater is beter.  Een theelepeltje (echt niet meer dan dat!) vloeibare kamerplantenmest toevoegen en let er vooral op dat het water op niet te koud is, kamertemperatuur is prima.
Check in de tussentijd zo nu en dan het waterpeil, dat kan ook met kraanwater bijgevuld worden.
Vergeelde bladeren of uitgebloeide stengels kunnen eruit geknipt worden.
Plaats de vazen op een lichte plek maar liever niet in de volle zon. Simple comme bonjour!  en  leuk om uit te proberen! Op de ShowUp beurs van vorig weekend, waar ik net als vorig jaar Saskia de Valk van Vlinder&Vogel assisteerde met de ‘groen aankleding’ van de beurs, kon ik mooi mijn eerste hydroponische planten uitproberen met enthousiaste reacties tot gevolg.
Binnenkort te koop bij de Hutspot winkels!

mijn planten op water

2 thoughts on “Kamerplanten

Leave a Reply

