Muurbloemen

muurbloemen in allerlei kleurenHet is hier in mijn voor- en achtertuintje weer muurbloemen feest!

Meestal zijn voorjaarsbloemen zacht van kleur, maar deze bloemen zorgen voor een waar kleurspektakel in de meest uiteenlopende kleurgradaties van heel licht geel naar heel donkerrood/paars en alle schakeringen ertussenin.

De planten zaaien zich hier zo gretig uit dat er in elk overgebleven gaatje in bloempotten en tussen tegels weer een nieuwe plant opduikt en elk jaar ontstaan er helemaal vanzelf weer andere en nieuwe kleurcombinaties. Darwin op micro niveau.

muurbloemenMuurbloemen (Cheiranthus cheiri) zijn in principe tweejarige planten, maar doen het bij mij jaren achtereen tot ze te kaal en stakerig geworden zijn en ik ze verwijder, ze groeien het liefst op vrij arme, droge grond en geuren heerlijk naar een mengsel van drop en vanille. De bloei is van april tot juni/juli.

De planten geven ieder jaar massa’s zaad, misschien ga ik dit najaar wel zakjes zaad aanbieden op dit blog!

4 thoughts on “Muurbloemen

  1. Prachtig! Doen ze het ook in de bostuin Judith? Ik zou zo graag die hele warme oker/oranje muurbloemen willen… Las ergens dat je ze ook kan stekken..

  2. Ik neem elk jaar wel wat muurbloemen mee naar de Veluwe maar eigenlijk houden ze van kalkhoudende grond en vaak komen ze daar de winter niet door. Aan de andere kant heb ik daar bij een verlaten huisje ook wel eens muurbloemen meegenomen die daar groeiden rondom het huisje, in pure zandgrond, dus ik blijf het proberen. Ik zal een oker/oranje plantje voor je meenemen de volgende keer en zaad bewaren! Stekken maken kan inderdaad ook heel makkelijk.

Leave a Reply

