Tuin van Piet en Anja Oudolf

piet oudolf privetuin 2Stoer, het grote gebaar, geen gefrutsel op de vierkante meter, dat zijn mijn eerste indrukken, een echte ‘mannentuin’, dat klinkt misschien generaliserend maar ik denk dat iedereen snapt wat ik daarmee bedoel. De privétuin van Piet en Anja Oudolf in Hummelo

Grote groepen grassen in allerlei verschillende vormen, van stijf overeind staand tot breed uitwaaierend met daartussen o.a. Eupatorium, Asters, Vernonia, Sanguisorba en Actaea (Cimicifuga). De nu nog bloeiende planten waren voornamelijk in paarse, blauwe en donkerroze-rode tinten.

piet oudolf prive tuinOp een mooie zonnige dag zoals vorige week zorgde het nazomerse strijklicht voor een mooie gouden gloed over de grassen, het zag er prachtig uit maar ik zou me kunnen voorstellen dat het er bij wat minder mooi weer misschien wat somber en koel uitziet. Ik miste eerlijk gezegd een beetje de zo bij het najaar horende warme geel/oranje tinten, alhoewel de mooie vuurrode bladeren van de fluweelbomen rondom het nieuwe huis nog wel voor wat kleurspektakel zullen gaan zorgen.

Het gedeelte van de voormalige kwekerij is nu een experimentele tuin geworden, een zaadmengsel van verschillende soorten wilde weidegrassen is gecombineerd met groepen vaste planten en spontaan uitgezaaide soorten, het natuurlijke proces mag daar zijn verloop hebben en over een tijd zal duidelijk worden hoe dit uitpakt.

Al met al heel indrukwekkend en leerzaam vooral als je, zoals ik, wat moeite hebt met de grote lijnen en de neiging hebt om je teveel in details te verliezen.

Broekstraat 17
6999 DE Hummelo (GLD)
website
De tuin is dit jaar nog te bekijken t/m 19 oktober, do-vr-za van 11-16 uur

Leave a Reply

