Lente

Fritillaria

Fritillaria persica

Ik denk dat elke tuinier het wel kent, in de winter kan je je nauwelijks meer voorstellen hoe het ook weer was, je tuin in volle glorie. En dan toch altijd weer plotseling is het lente en alles barst open. Het frisse groen komt tevoorschijn en vanaf dan gaat het allemaal zo snel dat je handen en ogen te kort komt.
Mijn tuin op de Veluwe is op dit moment gehuld in een blauwe waas van vergeet-mij-nietjes, de akeleien komen weer tevoorschijn, de Euphorbia griffithii ‘Dixter’ komt met prachtige oranje-rode stengels boven de grond. In hetzelfde gedeelte komt de woekerende (maar wie heeft daar nou bezwaar tegen!) vaste Lathyrus rotundifolia ‘Tilly perone’ overal uit de grond zetten, de Fritillaria persica bloeit met prachtige zwart-purperen klokken en de Wisteria heeft lekkere dikke knoppen. De rozen hebben meer moeite gehad met de laatste winter, nou weet ik heus wel dat arme zandgrond niet geschikt is voor rozen maar liefde kruipt waar het niet gaan kan. Een lang leven hebben ze hier niet maar met sommige soorten heb ik goede resultaten, uiteraard de rugosa’s die goed tegen arme grond kunnen en de Rosa glauca zaait zich zelfs flink uit.

Leave a Reply

