Cobaea scandens

cobaea-paars

Paarse Cobaea, knoppen en bloemen.

Elk jaar zaai ik in huis wat eenjarigen, een van de klimplanten die ik nooit oversla is de Cobaea scandens (Klokwinde), het liefst de paarse maar de witte is ook prachtig.

Ik begin heel vroeg met het zaaien van de Cobaea, meestal midden februari want deze plant heeft een hele lange aanlooptijd nodig en dan nóg lukt het lang niet altijd om hem in bloei te krijgen. Als het niet een langere tijd warm is in de zomer kan hij óf helemaal geen bloemen krijgen of pas laat in september-oktober. Heel erg is dit overigens ook weer niet want ook al zijn de bloemen, die van groenig-wit binnen een paar dagen naar paars verkleuren, prachtig, als bladplant is de Cobaea ook de moeite waard. De stengels, de krullende hechtranken en de blaadjes zijn vaak mooi purperrood gekleurd zeker later in het seizoen.

16 feb. Ik zaai de grote ronde, platte zaden verticaal in zaai- en stekgrond in een opkweekbakje en zet ze op kamertemperatuur ± 19-20 graden in de vensterbank en besproei ze zo nu en dan om de aarde een beetje vochtig te houden. Het kan 2-3 weken duren voordat ze ontkiemen, als na de kiemblaadjes de eerste ‘echte’ rankende blaadjes tevoorschijn komen verspeen ik de plantjes en zet ze in een grotere pot met alvast een stok erbij. De planten kunnen pas naar buiten als het warm is en er geen kans meer op vorst is.

cobaea-alba

Afgevallen witte Cobaeabloem

Als de plant aanslaat dan is de groeikracht enorm, 3 meter kan hij in een seizoen gemakkelijk halen en groeit maar door tot het echt flink gaat vriezen. Als het wél zover komt dat hij gaat bloeien, dan verschijnen er grappige stervormige knoppen, deze worden langzaam boller tot er prachtige klokvormige, in eerste instantie groenig-witte, forse bloemen tevoorschijn komen met lange elegante meeldraden. In de loop van enkele dagen verkleurd de bloem van de paarse variant langzaam naar donkerpaars en valt dan in z’n geheel met meeldraden en al naar beneden.

Afgelopen jaar begonnen mijn planten van de Cobaea pas in oktober knoppen te vormen, toen het echt koud werd heb ik een stengel met knoppen afgeknipt en binnen in een vaasje gezet, een aantal knoppen zijn nog mooi opengegaan, dit kan overigens ook heel goed met stengels van de Ipomoea- en O.I. kers.

Vorige herfst heb ik bij kwekerij ‘de Hessenhof‘ in Ede een klein plantje van de Cobaea Pringlei gekocht, een nog verfijnder ogende variant van deze klokwinde, maar ondanks zijn fragielere aanblik zou deze iets meer winterhard zijn dan de scandens, die ik nog nooit buiten heb overgehouden. De plant sterft boven de grond af en hopelijk loopt hij deze lente weer uit.

Deze Cobaea bloeit met sierlijke crème-witte klokken.

2 thoughts on “Cobaea scandens

  1. Beste Judith,
    Mooi, je werken van gedroogde bloemen! Ik las dat je Cobaea pringlei had gekocht… Drie jaar geleden kocht ik die bij Hans Kramer van de Hessenhof. Het tweede en derde jaar bloeide die uitbundig, super voor in de september, october tuin en leuk om in een kleine tuin wat hoogte te brengen. De stengels werden meters lang, renden ook door de tuin van de buren. In de smalle border waar de Cobaea groeide verschenen dit jaar heel veel dunne, donker rode uitlopers, voornamelijk op plaatsen waar ik dat niet wilde. Bij het uitgraven bleken er grote klusters dikke wortelstokken aan te zitten, die zowel diep als breeduit wortelden. Ik heb ze allemaal uitgegraven maar vond het natuurlijk toch jammer om ze weg te gooien. Nu zitten ze opgesloten in een oude emmer …..Ik hoop dat ze daar toch hun best willen doen!
    Hopelijk heb jij er wel de ruimte voor, de bloemen zijn beeldschoon.
    Alle goeds toegewenst, Agnies

    • Hallo Agnies, wat leuk om te horen! Ik heb eigenlijk alleen succes met de ‘gewone’ Cobaea scandens, die blijft nu al 3 jaar door de milde winters in leven, en begint nu weer uit te lopen. Die speciale, Cobaea ‘pringlei’, had ik inderdaad ook bij Hans Kramer gekocht maar was geen succes, hij heeft 1 jaar prachtig gebloeid en ging daarna dood, wat bijzonder dat hij bij jou zelfs zo aan ‘t woekeren is. Jouw verhaal klinkt meer als mijn Akebia, die door de hele tuin snoeren aanlegt en werkelijk overal opkomt waar je hem niet verwacht. Ik hoop dat de emmer hem in bedwang houdt en dat je kan blijven genieten van de prachtige bloemen! Groet, Judith

Leave a Reply

